دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 - Mon 06 May 2024
  • سال کشته‌سازی؛ «ترانه»ای که به «نیکا» ختم شد+ عکس و فیلم

  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس

  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!

  • تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

  • اینستاگرام حجم زیادی آلودگیِ جرایم غیراخلاقیِ فضای مجازی را به خود اختصاص داده

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • طرح نور فاز اول قانون جامع حجاب و عفاف است + ویدئو

  • زائران ایرانی آماده حج تمتع شدند + تصاویر

  • روحانی در اتاقCPR سیاسی خود و اصلاح طلبان بدنبال چیست؟

  • اظهارات سردار رشید درباره عملیات وعده صادق

  • نوجوانان یک مسجد نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی را سرود کردند +فیلم

  • پیش شرط های محاسبه عادلانه مالیات بر عایدی سرمایه

  • یک مکالمه بیسیمی با عراقی‌ها درباره صدام

  • مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس

  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 183501
    تاریخ انتشار: 10/خرداد/1399 - 10:04
    نگاهی به پیام رهبرانقلاب به مجلس دهم و یازدهم

    تحلیل رهبرانقلاب در خصوص کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس/ کسانی که مجلس را از راس امور خارج کردند پاسخگو خواهند بود؟

    به نظر می‌رسد علی لاریجانی به عنوان رئیس نهادی که رهبرانقلاب آن را ریل‌گذار قانونی برای کشور میداند باید یکی از پاسخگویان جدی ناکامی کشور در مساله عدالت در یک دهه اخیر و همچنین ناامیدی مردم و حضور کمتر در انتخابات باشد.

    تحلیل رهبرانقلاب در خصوص کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس/ کسانی که مجلس را از راس امور خارج کردند پاسخگو خواهند بود؟

    در پیام رهبرانقلاب به مجلس گذشته (مجلس دهم) ایشان ضمن خرسندی از حضور حداکثری مردم در انتخابات خواستار عمل نمایندگان به وظیفه اصلی خود یعنی قانون گذاری و نظارت شدند. اما رهبرانقلاب در پیام به مجلس جدید (مجلس یازدهم) که دیروز منتشر شد، کم توجهی به وظایف نمایندگی را علت بی‌میل شدن مردم به انتخابات اخیر معرفی کردند.

     
     آغاز به کار مجلس به رسم همیشگی با پیام رهبر معظم انقلاب همراه بوده و اینبار نیز ایشان ضمن آسیب شناسی فعالیت‌های گذشته با توصیه‌های خود نکاتی را در خصوص اولویت‌ها و وظایف نمایندگان متذکر شدند.
     
    هشتم خرداد سال 95 ایشان در پیام خود به مناسبت شروع مجلس نهم با اشاره به مشارکت خوب مردم در انتخابات همان سال نوشتند:
    « ملّت ایران با حضور حدّاکثری در انتخابات پر اهمّیّت مجلس قانون‌گذاری، بیعت دیرین خود با نظام جمهوری اسلامی را بار دیگر تکرار کردند و با این زبانِ رسا به بدخواهان پاسخ گفتند. وفاداری ارزشمند ملّت، مسئولان نظام را در بخشهای گوناگون به احساس مسئولیّت و شکر نعمت فرامیخواند. ذمّه‌ی ما مسئولان، اکنون سنگین‌بارتر از گذشته است.»
     
    رهبرانقلاب در ادامه همین پیام از نمایندگان میخواهند تا با عمل به سوگندنامه شرعی و قانونی خودشان جایگاه مجلس را که در «راس امور کشور» است پاسداری کنند و نزد «خدا و خلق» سرافراز گردند:
    «سوگند نمایندگان -که در نخستین روزِ کاریِ خود اداء خواهند کرد و سوگندی شرعی و الزام‌آور است- سرفصل‌های اساسیِ وظایف نمایندگی در مجلس را بیان کرده است؛ شما برادران و خواهران محترم میتوانید با حکمت و خردمندی و اخلاص و پارسایی، این وظایف را در خلال عمل قانونی خود -که عمدتاً قانون‌گذاری و نظارت است- تحقّق بخشیده، نزد خدا و خلق سرافراز گردید. در این صورت است که مجلس شورای اسلامی را در جایگاه ویژه‌ی خویش یعنی «در رأس امور کشور» نگاه خواهید داشت.»
     
    ایشان همچنین از غالب ساختن سرگرمی‌های جناحی و انگیزه‌های شخصی نمایندگان اینگونه هشدار دادند:
    «نمایندگان محترم را به توکّل و حُسن ظن به وعده‌های خداوند قادر و استقامت در صراط مستقیم الهی توصیه میکنم و از سرگرم شدن به زائده‌های جناحی و غالب ساختن انگیزه‌های شخصی بر مصالح عمومی برحذرمیدارم.»
     
    اما مجلس دهم به ریاست علی لاریجانی در حالی پایان یافت که یک سوم نمایندگان مجلس فاقد صلاحیت برای نامزد شدن در همین مسئولیت برای یک دوره دیگر تشخیص داده شدند. بسیاری از این نمایندگان با زد و بندهای سیاسی و اقتصادی سرگرم بوده و از پیگیری مطالبات مردم غافل شدند. تصویب لوایح استعماری، تصویب تعداد بالایی لایحه دولتی و تعدادی کمتر طرح مربوط به نمایندگان، مخالفت با شفافیت، عدم برخورد با وزرای ناکارآمد همچون وزیر نفت و مسکن و پس گرفتن امضای استیضاح‌ها و دستگیری برخی نمایندگان و حتی روسای کمیسیون‌ها به اتهام فساد اقتصادی به خوبی نشان داد که دغدغه مردم در اوج فشارهای اقتصادی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
     
    در حالی دولت غرب‌گرا با مدیریت ضعیف خود گرانی افسارگسیخته را بر مردم تحمیل کرده بود که نمایندگان به جای نمایندگی مردم نقش وکیل الدوله را بازی می‌کردند. احتمالا پایان مجلس منفعلی که دیگر مردم آن را در راس تحولات کشور نمی‌دیدند باعث شده تا رهبر انقلاب در اولین جملات خود در پیام آغاز به کار مجلس یازدهم دیروز (تاریخ هفتم خرداد 99) به این مساله اشاره کنند.
     
    ایشان با اشاره به اینکه جامع ترین تعبیری که شان مجلس و جایگاه آن را نشان میدهد تعبیر امام راحل بوده که آن را در راس امور می‌دانستند به بازخوانی وظایف مجلس از جمله « حقّ تحقیق و تفحّص، حقّ ردّ و قبول مدیران ارشد قوّه‌ی مجریّه، حقّ تذکّر و سؤال و استیضاح» پرداختند و فرمودند:
    « اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانتهای اجرای آن بدرستی استفاده شود، کشور به هدفهای والای خود دست می‌یابد. این است شأن والای مجلس و این است تکلیف حیاتی و مهمّ آن.»
     
    رهبر انقلاب به صراحت از نمایندگان مجلس یازدهم میخواهند تا مجلس را به جایگاه خود برگردانند:
    «آن که میتواند مجلس را در این جایگاه شایسته بنشاند، شما نمایندگان محترمید. آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویّتهای کشور، و با کارشناسی، و با حضور فعّال و منظّم، و با پاک‌دستی و امانت‌داری، وظیفه‌ی قانونگذاری و دیگر وظایف خود را انجام دهند، مجلس، نقطه‌ی امید مردم و نقطه‌ی اتّکاء مجریان، و به معنی حقیقی، در رأس امور کشور خواهد بود و چنین مجلسی در رساندن کشور به هدفهای والا، سهم بسزا خواهد داشت.»
     
    آیت الله خامنه‌ای در ادامه رعایت سرفصل‌های معرفی شده و عمل به وظایف نمایندگی را باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات معرفی میکنند. به بیان بهتر ایشان در راس نبودن قوه مقننه در دوره ریاست علی لاریجانی و نمایندگان مجلس دهم را عامل بی میلی به انتخابات معرفی کرده و گفتند: « مطمئنّم که رعایت این سرفصل‌ها به ملّت ایران ثابت خواهد کرد که انتخاب آنان درست بوده است، و میل به حضور در انتخابات را در آنان افزایش خواهد داد.»
     
    نکته قابل توجه اینکه در دهه «پیشرفت و عدالت» به طور کامل علی لاریجانی بر منصب قوه مقننه تکیه زده است. رهبرانقلاب در پیام خود ابراز گله‌مندی نسبت به کم توجهی به مساله عدالت داشته و فرمودند: « باید اذعان کنیم که در دهه‌ی پیشرفت و عدالت، نمره‌ی مطلوبی درباب عدالت به ‌دست نیاورده‌ایم.» ایشان در ادامه نیز بار دیگر به صورت معناداری وظایف اقتصادی نمایندگان را گوشزد می‌کنند. به نظر می‌رسد علی لاریجانی به عنوان رئیس نهادی که رهبرانقلاب آن را ریل‌گذار قانونی برای کشور میداند باید یکی از پاسخگویان جدی ناکامی کشور در مساله عدالت و همچنین ناامیدی مردم و حضور کمتر در انتخابات باشد. چرا که حضور میلیونی مردم در تشییع سردارسلیمانی نشان داد که مردم با آرمان‌های اصیل انقلاب پیوند ناگسستنی دارند اما با مسئولین ناکارآمد میانه‌ای نخواهند داشت.
     
    مجلس گذشته که همزمان با ضعیف‌ترین دولت تاریخ انقلاب مسئولیت برعهده داشته عملکرد به شدت ضعیفی نشان داده است، به گونه‌ای که به جرات می‌توان بسیاری از نمایندگان مجلس دهم اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان متحد با آنها که در راس آن علی لاریجانی قرار داشت را از مسئولینی دانست که به طور مستقیم با کنش‌های خود و یا بی عملی و انفعال‌شان در وضع نامناسب امروز کشور شریک هستند.
     

    منبع : رجا

    نظرات بینندگان
    نظرات شما